Statoil med gasskampanje


På Statoils nettsider kan du se video om Statoils gassmaskin.

Mandag 17. januar startet Statoil en markedskampanje for økt bruk av naturgass i Europa.

Annonse

I kampanjen markerer også Statoil sine mer enn 30 år som pålitelig gassleverandør til Europa.

- Naturgass må stå sentralt i å løse Europas energiutfordringer framover, sier Rune Bjørnson, direktør for naturgass i Statoil, i en artikkel som er publisert på Statoils nettsider.

Han sier at naturgassen leverer på utfordringer knyttet til konkurransekraft, forsyningssikkerhet og klima.


Sentral rolle i EUs energimiks

Statoil fremhever at naturgass er spesielt attraktiv til generering av elektrisitet.

- Dette fordi gass er svært konkurransedyktig, baserer seg på kjent teknologi og har de laveste CO2-utslippene sammenliknet med andre fossile energikilder, sier Bjørnson.

Helge Lund har flere ganger har sagt at naturgass er løsningen for å håndtere økende energietterspørsel samtidig som CO2-utslippene må reduseres. Bjørnson følger opp:

- Vi mener naturgass må ha en sentral rolle i EUs energimiks på lang sikt fordi gass konkurrerer godt i forhold til pris, har relativt lave CO2-utslipp og er en energikilde som finnes i store mengder, konkluderer Bjørnson.



Rune Bjørnson, direktør for naturgass i Statoil.
Foto: Øyvind Hagen

Klikk her for å bestille abonnement på Gassmagasinet

Les Gassmagasinet her

På forsiden nå

Bård om biogass på buss

Statssekretær Bård Hoksrud innleder om regjeringens politikk på konferanses om biogass som drivstoff på busser som Norsk Gassforum og Energigass Norge arrangerer på Gardermoen onsdag 5. november.

- Stimulerer vekst i Nord-Norge

AGA fortsetter å etablere nye produksjonsanlegg i Norge.

Satser stort på Borregaard

Enova bevilger inntil 45 millioner kroner til et stort energieffektiviseringsprosjekt ved Borregaards bioraffineri i Sarpsborg. I tillegg til store energibesparelser skal tiltakene gi reduserte CO2-utslipp.

NYTT NUMMER UTE NÅ

Juniutgaven er klar.